POMOC:  tel: (+48) 600 607 709 | (+44) 0 1773 687605   sklep@bestbody.com.plInfolinia czynna PN-PT 10-18

Mity na temat metabolizmu 0

Mity na temat metabolizmu

Czy wierzysz, że im mniej kalorii będziesz spożywać, tym szybciej zrzucisz wagę? Albo że należysz do kategorii ludzi, którzy muszą unikać tłuszczów, ponieważ każda ich ilość odkłada się od razu w biodrach? Wierząc w tego typu mity, możesz nieświadomie zniweczyć najlepsze nawet starania mające na celu zoptymalizowanie metabolizmu, ponieważ w wielu przypadkach prawda jest zupełnie inna.

Mam powolny metabolizm, dlatego będę zawsze cierpieć na nadwagę

To prawda, że szybkość przemiany materii jest po części dziedziczona genetycznie. Wpływają na nią również Twój wiek i płeć, czyli czynniki znajdujące się poza kontrolą. Ale wiesz co? Metabolizm jest również zależny od jadłospisu, budowy ciała i aktywności fizycznej, które możesz spokojnie dostosowywać do własnych potrzeb. To, że przeklinasz los za kilka gorszych genów, nie musi wcale oznaczać, że nie masz na nic wpływu i że nie możesz żyć lepiej.

Metabolizm a nawodnienie

Obwiniając geny o wszystko, sądzisz, że wszelkie starania będą bezowocne. Jeśli jednak nie zmierzasz do przodu, to w rzeczywistości się cofasz i zrzucenie wagi oraz poprawa samopoczucia stają się coraz trudniejsze. Dąż do celu małymi kroczkami i na początku skoncentruj się na trzech aspektach:

  • Oblicz zapotrzebowanie kaloryczne swojego organizmu.
  • Zacznij wprowadzać do jadłospisu pokarmy sprzyjające metabolizmowi.
  • Zastanów się, jaką formę aktywności fizycznej możesz realnie wprowadzić do swojego życia.

Im mniej kalorii będę spożywać, tym szybciej schudnę

W zrzucaniu wagi chodzi wyłącznie o większą liczbę zużywanych niż przyjmowanych do organizmu kalorii, prawda? Nieprawda! Nie zrozum mnie źle, ten czynnik stanowi istotną część metabolicznego równania. Jeżeli jednak będziesz za mało jeść albo zbyt intensywnie ćwiczyć, to przestaniesz chudnąć.

Wszelkie procesy zachodzące w Twoim organizmie wymagają kalorii, nawet jeżeli siedzisz. Kalorie wspomagają bicie serca, oddychanie, a także trawienie. Jeżeli będziesz spożywać zbyt małe posiłki na to, by dostarczać energii do wykonywania tych czynności, Twoja przemiana materii zwolni, a organizm przestanie efektywnie spalać kalorie.

Jeżeli będę ćwiczyć na pusty żołądek, to spalę więcej tkanki tłuszczowej

Chociaż ten mit ma podłoże naukowe, nie przekłada się to na rzeczywisty spadek wagi. Wyjaśnienie wygląda następująco: skoro nic nie zjadłaś/zjadłeś, Twoje mięśnie nie otrzymują zapasu węglowodanów, które mogłyby przekształcać na energię, zatem ich paliwem stają się tłuszcze. Jednak najprawdopodobniej wykorzystane zostają mięśniowe zapasy tłuszczów, przez co w istocie Twoja waga nie ulega zmianie.

Żeby spalić pozostałe zapasy tkanki tłuszczowej, wymagane byłyby wyjątkowo intensywne i rygorystyczne treningi — a tego nie dałoby się przetrwać bez przekąski, racja? Bez jedzenia szybko dopadłyby Cię zmęczenie i głód, a do tego szybko obniżyłaby się Twoja wytrzymałość, co zniweczyłoby wszelkie starania.

Weź przykład ze sportowców, którzy przed treningiem i po nim spożywają zrównoważone posiłki. Zanim zaczniesz ćwiczyć, zjedz (spożyj):

  • pełnoziarniste źródła skrobi i owoce, żeby zmagazynować energię;
  • chude białka zwiększające siłę mięśni;
  • niewielkie ilości zdrowych tłuszczów, aby ugasić głód;
  • olbrzymią ilość wody, aby zapobiec odwodnieniu.

Od jedzenia tłustych rzeczy staję się gruba/gruby

Istnieje wiele powodów, dla których warto ograniczyć spożycie tłuszczów, pamiętaj jednak, że wszelkie pokarmy jedzone w nadmiarze zostają zmagazynowane w postaci tkanki tłuszczowej — nieważne, czy są to białka, węglowodany, tłuszcze czy kanapki lodowe. Tłuszcze pełnią w organizmie wiele funkcji, w tym biorą udział w produkcji hormonów odpowiedzialnych za uczucia głodu i sytości. Dlatego pomijanie tłustych potraw może skończyć się przejadaniem w późniejszym czasie.

Produkty wspierające metabolizm

Tłuszcze powinny stanowić około 20 – 35% spożywanych kalorii. Dla dobra własnego serca wybieraj w tym celu źródła tłuszczów nienasyconych:

  • tłuszcze jednonienasycone: oliwa, olej rzepakowy, awokado, orzechy, pestki;
  • tłuszcze wielonienasycone: oleje roślinne, takie jak olej słonecznikowy i kukurydziany, orzechy, pestki;
  • kwasy tłuszczowe omega-3: siemię lniane, orzechy włoskie i ryby zimnowodne, na przykład łosoś.

Jeżeli będę jeść po godzinie 20, to przybędzie mi kilogramów

W godzinach wieczornych należy uważać na to, co się je, aby zagwarantować sobie zdrowy sen, nie istnieje jednak nocna wróżka przekształcająca po godzinie 20 metabolizm w taki sposób, że organizm zaczyna odkładać wszelkie pokarmy w formie tkanki tłuszczowej. Jeżeli uważasz, że wieczorne jedzenie w jakiś sposób niweczy Twoje wysiłki, zadaj sobie następujące pytania:

  • Czy pomijam jakieś posiłki w ciągu dnia?
  • Czy ograniczam się za bardzo w trakcie każdego posiłku?
  • Czy beztrosko sobie podjadam w ciągu dnia?
  • Czy jem w nocy po to, aby radzić sobie z takimi emocjami jak stres lub znudzenie?

Jeżeli odpowiedź na którekolwiek z tych pytań jest twierdząca, to prawdopodobnie masz tendencję do przejadania się wieczorami. To dość powszechne, wyniki badań pokazują jednak, że większe znaczenie mają ilość spożywanego jedzenia i rozkład kalorii w ciągu dnia.

Niektóre produkty, takie jak seler, zawierają ujemne kalorie

Pamiętam, że w szkole średniej powiedział nam to nauczyciel edukacji zdrowotnej i podchwyciły to wszystkie dziewczyny, dla których waga stanowiła ważny element życia. Mit ten wziął się stąd, że organizm zużywa kalorie na przeżuwanie i trawienie pokarmów. Koncepcja polega na tym, że trawienie selera pochłania więcej kalorii, niż jest zawarte w tym warzywie.

Nie jesteś w stanie chudnąć poprzez spożywanie pokarmów zawierających „ujemne kalorie”, takich jak seler, cukinia, ogórek, grejpfrut, cytryna, brokuły czy sałata. Liczba kalorii przeznaczonych na przeżuwanie i trawienie jest niestety znikoma. Należy jednak regularnie spożywać te produkty, ponieważ mimo wszystko nie są kaloryczne, mają mnóstwo błonnika, witamin i mikroelementów oraz są bardzo korzystne dla zdrowia.

Jedynym „pokarmem” pozbawionym kalorii jest woda. Zastępowanie nią słodkich napojów zdecydowanie pomoże Ci uniknąć dodatkowych kalorii i zrzucić zbędne kilogramy.

Podsumowanie

Są to jedne z najpopularniejszych mitów na temat metabolizmu oraz całego procesu odchudzania, istnieje ich oczywiście o wiele więcej. Warto zwrócić uwagę czy przypadkiem sami nie stajemy się ich ofiarami.

Oceń artykuł

Kliknij aby ocenić

Średnia ocena / 5. Liczba kliknięć

Poprzedni artykułNastępny artykuł
Absolwent Politechniki Wrocławskiej na Wydziale Chemii ze specjalizacją biochemii i biologii molekularnej. Wysokiej klasy specjalista z zakresu suplementów diety, biochemii oraz żywności funkcjonalnej, a także nutraceutyków. Prywatnie pasjonat medycyny alternatywnej, w wolnych chwilach pisze artykuły z tematyki suplementacji i żywienia dla sportowców.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *