POMOC:  tel: (+48) 600 607 709 | (+44) 0 1773 687605   sklep@bestbody.com.plInfolinia czynna PN-PT 10-18

Jak powrócić do zdrowego odżywiania? 0

Zdrowe odżywianie

Częścią tego procesu jest uświadomienie sobie, że bez wysiłku nie osiągniesz sukcesu, oraz uczenie się na własnych błędach. Dlatego właśnie każde doświadczenie ma dla mnie wartość — pozwala na wyciągnięcie wniosków i poprawienie osiągnięć przy kolejnej nadarzającej się okazji. Nie możesz cofnąć już dokonanych postępów. Każde nabyte doświadczenie pozwala Ci się lepiej dostosować do następnej sytuacji. W końcu zdrowe przyzwyczajenia staną się Twoją drugą naturą. Pomogą Ci w tym strategie opisane w dalszej części artykułu.

Planowanie posiłków z wyprzedzeniem

Po wytyczeniu celu najskuteczniejszą metodą motywującą jest planowanie z wyprzedzeniem. Utworzenie własnego harmonogramu, którego będziesz się trzymać, naprawdę dodaje skrzydeł.

Planowanie posiłków

Każdy plan jest unikatowy i tworzony na podstawie indywidualnych preferencji żywieniowych, zapotrzebowania kalorycznego, aktywności fizycznej i wielu innych czynników. Podczas sporządzania własnego planu weź pod uwagę następujące elementy:

  • Oceń swój harmonogram. W jakich porach przebywasz w pracy oraz kiedy masz czas chodzić na zakupy lub gotować? Czy masz również zaplanowany wieczór albo noc? Gdzie zamierzasz jeść obiadokolację? Spójrz na kalendarz i spróbuj zorganizować czas na ćwiczenia.
  • Rozpisz harmonogram na papierze. Zapisywanie rodzajów i godzin spożywania potraw bywa bardzo pomocne w zapamiętywaniu i trzymaniu się planu. Oznacz ptaszkiem (V) momenty, gdy udało Ci się spełnić jego założenia, a krzyżykiem (X) sytuacje, gdy nie byłaś/byłeś w stanie tego dokonać. Zastanów się, dlaczego się nie udało oraz w jaki sposób możesz temu zapobiec następnym razem.
  • Zamieniaj potrawy. Jeśli wiesz, że znajdziesz się w trudnym położeniu, to zastanów się, w jaki sposób będziesz mogła/mógł dokonać zdrowej zamiany? Czy istnieje jakieś alternatywne rozwiązanie, na przykład wniesienie białkowego batonu do kina zamiast kupna olbrzymiego opakowania łakoci? A może istnieje możliwość modyfikacji rodzinnego przepisu tak, aby potrawa stała się zdrowsza (choćby zamieniając kwaśną śmietanę na niskotłuszczowy jogurt)? Po zaplanowaniu jadłospisu i treningów możesz rozpisać uwagi na temat dokonywania najzdrowszych wyborów.
  • Nie polegaj wyłącznie na sobie. Stwórz plan żywieniowy wraz z najbliższymi lub znajomymi, aby poczuć odpowiedzialność i dostosować harmonogram do rodziny i wydarzeń towarzyskich. Niech jak najwięcej osób wie o tym, że starasz się powrócić na właściwe tory, dzięki czemu wszyscy będą czuli się z tym komfortowo. W ten sposób znajdziesz wsparcie w sytuacjach wymagających podjęcia trudnej decyzji.

Podjęcie następnej, właściwej decyzji

Omawiana sytuacja nosi również nazwę planowania na wypadek niepowodzenia. Jeżeli zjesz dodatkową porcję lub skusisz się na nieprzewidzianą w planie żywieniowym potrawę, to wcale nie oznacza, że zawaliłaś/zawaliłeś cały dzień. Dla wielu osób przekonanie, że „rozpoczną dietę od jutra”, stanowi najważniejszy czynnik wpływający na zboczenie z właściwego toru i niemożność powrotu. W danej chwili wymyślasz kolejne wymówki stanowiące pretekst, dlaczego nie należy podejmować zdrowej decyzji, nawet jeśli masz okazję postąpić słusznie.

W 2012 roku obszar Nowego Jorku został spustoszony przez huragan Sandy i wiele osób ukrywało się bez dużych zapasów wody i pożywienia. Niewiele było możliwości najedzenia się — polegali albo na zapasach dostarczanych przez Czerwony Krzyż, albo, jeśli ktoś miał szczęście, można było pójść do jakiejś ocalałej pizzerii. Nie było dostępu do świeżych owoców, warzyw, nabiału i innych krótkoterminowych produktów. Po rozpogodzeniu się i przywróceniu zasilania jedna ze znajomych zażartowała, że przybyły jej „huraganowo kilogramy” i że musi jak najszybciej wrócić do zdrowego odżywiania się.

Podjęcie następnej, właściwej decyzji oznacza:

  • Po „szalonej” nocy zjedz rano zrównoważone, pożywne śniadanie, zamiast pomijać je z powodu poczucia sytości lub wzdęć.
  • Gdy współpracownik częstuje wszystkich w pracy ciasteczkami, zastanów się nad tym, czy odczuwasz prawdziwy głód na ich widok. Jeżeli tak, trzymaj się planu posiłków wyznaczonego na resztę dnia.
  • Jeżeli zamiast godzinnego treningu masz czas tylko na 30 minut ćwiczeń, wykorzystaj te pół godziny, zamiast całkowicie rezygnować z aktywności fizycznej.
  • Jeżeli spożywasz alkohol do obiadokolacji, pomiń chleb i deser.

To tylko kilka przykładów pokazujących, że nie musisz spisywać całego dnia na straty i sięgać po rozpoczęte opakowanie lodów, korzystając z wymówki, że nie wszystko poszło zgodnie z Twoim planem. Nie czekaj z powrotem na właściwe tory do następnego dnia, tygodnia czy miesiąca, ponieważ spróbujesz trzymać się wtedy „perfekcyjnego” (i nierealizowalnego) planu — w takiej sytuacji nawet małe potknięcie spowoduje Twój upadek.

Przesadzanie z ostrożnością

Bardzo ważna jest świadomość tego, co jesz, ale nadmierna ostrożność może Cię w końcu przytłoczyć i utrudnić powrót na właściwe tory. Jeżeli Twój plan żywieniowy napełnia Cię niepokojem w kwestii podejmowania właściwych bądź niewłaściwych decyzji albo z powodu jedzenia czujesz stres w sytuacjach towarzyskich (może dlatego ich unikasz), to najwyższy czas wykonać krok wstecz. Jeżeli zdrowe jedzenie wpływa na Twój stan psychiczny, to nie powinnaś/nie powinieneś kontynuować takiego życia.

Ortoreksja to termin ukuty przez dra Stevena Bratmana (specjalistę medycyny alternatywnej) opisujący stan osób podejmujących bardzo rygorystyczne decyzje żywieniowe i spożywających jedynie „porządną” żywność, dzięki czemu czują się „czyste”. Nie jest to żadne pojęcie kliniczne ani diagnoza choroby, służy raczej do zdefiniowania ludzi, którzy za wszelką cenę omijają wszelkie produkty hamujące metabolizm — zawierające nadmiar tłuszczów, cukrów lub sodu — do tego nigdy nie jedzą poza domem i sami od podstaw przygotowują każdy posiłek, żeby mieć kontrolę nad składnikami.

Perfekcyjne przestrzeganie zdrowych nawyków to nieprawidłowy sposób powrotu na właściwe tory. W rzeczywistości takie postępowanie może dać wręcz odwrotne skutki:

  • Może wywołać zachowania obsesyjno-kompulsywne i sprawić, że odizolujesz się od innych oraz zaczniesz obserwować ich nawyki zdrowotne.
  • Jeżeli całkowicie wyeliminujesz określone grupy pożywienia lub będziesz postępować wyjątkowo restrykcyjnie, to zaczniesz unikać niektórych związków odżywczych przyspieszających metabolizm.
  • Ciągły stres wpływa na równowagę hormonalną, może powodować przyspieszenie odkładania się tkanki tłuszczowej i spowolnić szybkość przemiany materii. W rzeczywistości ortorektycy rzadko są szczupli.

Wsparcie poza domem

To zrozumiałe, że chudnięcie jest łatwiejsze, gdy inni Cię wspierają. Codziennie przeglądam statystyki na temat osób zapisujących się do społeczności internetowych lub nawiązujących bezpośrednie znajomości, motywujące do osiągania wyznaczonych celów i trwania w postanowieniach. Powody są oczywiste.

Wsparcie w odchudzaniu

Jeżeli znajdujesz się w grupie wsparcia, masz znajomych albo kontakt z profesjonalnym trenerem/dietetykiem, ma to na Ciebie następujący wpływ:

  • Pozostajesz odpowiedzialna/odpowiedzialny za swoje nawyki zdrowotne.
  • Możesz dzielić się swoją historią ze współuczestnikami oraz dowiedzieć się, w jaki sposób udaje im się nie zbaczać ze ścieżki.
  • Widzisz, że nie jesteś jedyna/jedyny i w momentach kryzysu masz się do kogo zwrócić z prośbą o pomoc lub wysłuchanie.

Każde z nas ma inne oczekiwania wobec kwestii wsparcia i dostępnych zasobów.

Podsumowanie

Powrót do nowych nawyków żywieniowych kolejny raz jest nie rzadko o wiele większym wyzwaniem niż pierwsza próba odchudzania. Podane wyżej wskazówki mogą okazać się bardzo przydatne i umożliwić nam osiągnięcie upragnionego celu.

Oceń artykuł

Kliknij aby ocenić

Średnia ocena / 5. Liczba kliknięć

Poprzedni artykułNastępny artykuł
Dietetyczka i trenerka tak z zamiłowania jak i sposobu na życie. Autorka setek publikacji związanych z dietą, suplementacją oraz treningiem, a także fit przepisów. Ponad 20-letnie doświadczenie zawodowe to jeden z największych atutów rzadko spotykanych w dzisiejszych czasach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *