POMOC:  tel: (+48) 600 607 709 | (+44) 0 1773 687605   sklep@bestbody.com.plInfolinia czynna PN-PT 10-18

Witamina K – właściwości, dawkowanie, uzupełnienie niedoboru 0

Witamina K - właściwości, dawkowanie, uzupełnienie niedoboru

Pełni w naszym organizmie funkcji niezbędnego składnika do życia i funkcjonowania, jednak słynna jest przede wszystkim ze względu na właściwości umożliwiające prawidłowe krzepnięcie krwi. To oczywiście nie jedyna rola jaką pełni w organizmie, jednak z niej znana jest nawet przez osoby w wieku szkolnym. Przy dużych niedoborach witaminy K krew nie krzepnie lub dzieje się to w mocno zwolnionym tempie. Jest to poważne zagrożenie dla naszego zdrowia, a w skrajnych wypadkach również dla życia. Skutki niedoboru są jak widać bardzo poważne, dlatego warto przyjrzeć się bliżej jej roli, źródłom oraz suplementacji.

Najważniejsze źródła zawierające witaminę K

O ile większość witamin obecna jest w pożywieniu bardzo szeroko, tak aby zrealizować zapotrzebowania na witaminę K ( które wcale nie jest szczególnie wysokie ) należy włączyć do diety zielone warzywa, a więc jej główne źródło. Powszechnie za najbardziej wartościowe uważane są:

  • Jarmuż
  • Szpinak
  • Sałata
  • Nać pietruszki
  • Brukselka
  • Brokuły
  • Kapusta

Nie mniej w mniejszych ilościach znajduje się w produktach sojowych, podrobach, jajkach, awokado, ziemniakach, jogurtach czy serach. Aby nie dopuszczać do niedoborów porcja zielonych warzyw kilka razy w tygodniu jest jednak jak najbardziej zalecana dla każdego z nas.

Najważniejsze źródła zawierające witaminę K

Witamina K – wpływ na organizm

Wspominaliśmy o ogromnym znaczeniu prozdrowotnym w procesach krzepnięcia krwi, jednak skup,y się teraz na jej roli w zdrowiu układu kostnego. Z tym kojarzy nam się przede wszystkim wapń oraz witamina D, tymczasem wit. K również ma tutaj swój potencjał. Dla wapnia jest ona wyjątkowo wartościowa, ponadto umożliwia utrzymywanie prawidłowej mineralizacji kości oraz rozwija w prawidłowy sposób pojedyncze elementy aparatu ruchu.

Do grupy związków nazywanych witaminą K zaliczamy aż 3 oddzielne związki. Witaminę K1 jako fitomenadion, Witaminę K2 jako menachion oraz Witaminę K3 – syntetyczną. Wszystkie z nich aktywnie uczestniczą w procesach krzepliwości krwi, zapobiegając występowaniu między innymi poważnych krwotoków. W jaki sposób działa ?

Przede wszystkim mechanizm funkcjonalności w tym zakresie opiera się o nasilenie produkcji protrombiny w wątrobie. Jest to bardzo ważne białko, gdyż jego rola polega na utrudnianiu wypływania krwi w momencie, gdy dochodzi do uszkodzenia się tkanki zewnętrznej. Witamina K bierze także udział w osiągnięciu homeostazy, czyli stanu w którym nasze ciało jest w stanie wewnętrznie powstrzymywać krwawienie. Witamina K często bywa stosowana w medycynie w trakcie zabiegów, w celach niedopuszczenia do nadmiernego krwawienia po operacyjnego.

Regularnie wykorzystuje się ją w walce z osteoporozą, a także profilaktycznie przy wzmacnianiu kości, szczególnie u osób mocno podatnych np. sportowców. Ponadto pełni szereg innych właściwości jak wsparcie serca, profilaktyka nowotworowa, usprawnia wykorzystywania wapnia, zmniejsza frakcję cholesterolu LDL oraz wspiera cały układ krwionośny. Za szczególnie wartościową uchodzi witamina K2 MK-7.

Witamina K - wpływ na organizm

Niedobór witaminy K

Zdecydowana większość zdrowych osób nie posiada niedoborów witaminy K i odpowiednia dieta jest w stanie nas przed nimi doskonale zabezpieczyć. Jeśli tylko nie dotykają nas ciężkie choroby, wówczas kilka porcji zielonych warzyw w tygodniu rozwiązuje temat zapotrzebowania na tą witaminę. Problemy z nią są jednak charakterystyczne dla kobiet w ciąży u których to łożysko jest czynnikiem ograniczającym prawidłowy transport witaminy K. Bardzo często także noworodek szybko wyczerpuje zgromadzone zapasy i konieczna jest podaż z zewnętrznych źródeł by zapobiec nadmiernym krwawieniom.

Niedobory K nie dotyczą jednak wyłącznie noworodków, lecz także dzieci starszych i dorosłych. Najczęstszą przyczyną niedoboru witaminy K stają się antybiotyki, które przyjmowane przez dłuższy czas upośledzają jej wytwarzanie. Problemy z układem krążenia czy podwyższony poziom cholesterolu zmniejsza ilość wchłanialnej witaminy K, więc zdecydowanie również takie osoby są w grupie podwyższonego ryzyka niedoborów. Najbardziej niebezpieczne stają się długotrwałe niedobory, które poza wpływem na krwotoki mogą zwiększać łamliwość i kruchość kości.

Charakterystyczne cechy, które mogą dawać nam sygnały ewentualnych niedoborów witaminy K to przede wszystkim samoistne krwawienia np. z nosa. Często spotykane są również problemy z gojeniem się ran wynikające ze słabej krzepliwości krwi. Jeśli po delikatnych uderzeniach szybko pojawiają się sińce, to kolejny sygnał potencjalnych braków.

Niedobór witaminy K

Suplementacja witaminy K

Zewnętrzne przyjmowanie dużych dawek witaminy K jest konieczne tylko i wyłącznie w przypadku poważniejszych dolegliwości zdrowotnych, gdzie często obserwujemy krwawienie czy kłopoty z prawidłowym gojeniem się ran. Pod nazwą witaminy K rozumiemy grupę związków organicznych na które zapotrzebowanie w zupełności wystarcza konwencjonalna żywność lub kompleks witaminowo – mineralny.

Jeśli jednak zdecydujemy się na dodatkową suplementację, warto brać pod uwagę Witaminę K2 w formie MK7 pochodzącą z natto. Jest to najbardziej wartościowa forma, która zdobyła dużą popularność w suplementacji prozdrowotnej oraz sportowej. MK7 pozyskiwana jest z najbardziej wartościowej, fermentowanej soi i cechuje się najlepszą przyswajalnością. W naszej kulturze dieta rzadko zawiera jej źródło, dlatego wskazana jest dodatkowa suplementacja. Dawki rzędu 50-100 mcg uchodzą za w pełni optymalne, nawet dla osób aktywnych fizycznie.

W ostatnich latach dużą popularność zyskały produkty zawierające kilka składników, w tym wymienianą już przez nas witaminę K2 MK-7. Najczęściej towarzyszą jej witamina D-3 lub kwasy tłuszczowe omega-3. Będzie to naszym zdaniem znacznie lepsza opcja dla naszego zdrowia, niż inwestowanie pieniędzy w ogólny kompleks witaminy K.

Suplementacja witaminy K

Bibliografia:

  1. Davis W.: Protecting Bone and Arterial Health with Vitamin K2. Life Extension Magazine, March 2008.
  2. Vitamin K and osteoporosis: Myth or reality?
  3. Vitamin K and Bone Metabolism: A Review of the Latest Evidence in Preclinical Studies.
  4. Leech J.: Vitamin K2: Everything You Need to Know. Authority nutrition, July, 2015.
  5. US Pharmacopeial Convention safety evaluation of menaquinone-7, a form of vitamin K.
  6. Kosińska J., Billing-Marczak K., Krotkiewski M.: Nowopoznana rola witaminy K w patogenezie chorób cywilizacyjnych. Borgis – Medycyna Rodzinna 2/2008.
  7. Controversies concerning vitamin K and the newborn. American Academy of Pediatrics Committee on Fetus and Newborn.
  8. Vitamin K and cardiovascular calcification in CKD: is patient supplementation on the horizon?
  9. Anuszewska E.: Witamina K, a choroby cywilizacyjne. „Gazeta Farmaceutyczna”, 2011 (lipiec).
  10. Synthesis of Novel Synthetic Vitamin K Analogues Prepared by Introduction of a Heteroatom and a Phenyl Group That Induce Highly Selective Neuronal Differentiation of Neuronal Progenitor Cells.

Konsultacja merytoryczna: DR N. MED. IZABELA JASRZĘBSKA

Oceń artykuł

Kliknij aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba kliknięć 1

Jako pierwszy możesz ocenić ten artykuł

Poprzedni artykułNastępny artykuł
Trener i fizjoterapeuta sportowy, a także wielokrotny medalista Mistrzostw Polski w judo, obecnie certyfikowany instruktor i wykładowca akademicki w zakresie medycyny sportowej oraz diagnostyki funkcjonalnej. Ukończył elitarne szkolenia w zakresie przygotowania motorycznego (IYCA, EXOS oraz Training for Warriors), posiada także status eksperta FMS i SFMA w Polsce. Jego największym osiągnięciem są jednak medale olimpijskie swoich podopiecznych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *