POMOC:  tel: (+48) 600 607 709 | (+44) 0 1773 687605   sklep@bestbody.com.plInfolinia czynna PN-PT 10-18

Suplementy a wirus HIV 1

Suplementy diety a wirus HIV

Temat HIV/AIDS, choroby układu odpornościowego o podłożu wirusowym (zazwyczaj do zakażenia dochodzi przez krew) w rzeczywistości wymagałby napisania książki, ponieważ w grę wchodzi tu olbrzymia mnogość zagadnień. Nie zmienia to faktu, iż jeśli chodzi o suplementy, najlepiej stosować zasadę „mniej znaczy lepiej”, bo konwencjonalna terapia lekowa tej choroby – zwłaszcza mamy tu na myśli terapię antyretrowirusową – to jedno z największych medycznych osiągnięć naszych czasów. Co więcej, naukowcy dochodzą właśnie do wniosku, że wysokie dawki różnorodnych suplementów mogą wręcz obniżać skuteczność niektórych leków konwencjonalnych, w tym terapii HAART, lub zwiększać występowanie skutków ubocznych ich przyjmowania.

Suplementy na HIV

Kompleks witamin

W krajach Trzeciego Świata przyjmowanie kompleksów witamin pomaga zapobiegać immunosupresji i może spowolnić postępowanie choroby, jeśli już się rozwinęła u pacjentów zarażonych wirusem HIV – moim zdaniem korzyści przeważają nad potencjalnym ryzykiem (choć nie ma adekwatnych badań), a wnioski te mogą przysłużyć się także mieszańcom innych obszarów świata. Niedobory składników odżywczych to częsty problem u pacjentów z HIV/AIDS, dlatego warto na ten temat porozmawiać z lekarzem lub dietetykiem. (Zawsze należy przeprowadzić stosowne badania przed rozpoczęciem suplementacji wysokich dawek składników odżywczych. W jednym z dawniejszych badań nad zastosowaniem dużych dawek witaminy A wykazano podwyższenie poziomu toksyczności u ciężarnych kobiet z wirusem HIV).

Białko serwatkowe

Bez względu na to, czy staramy się przybrać, czy stracić na wadze (konwencjonalne leczenie HIV może powodować przyrost wagi), suplementacja białka w proszku może okazać się pomocna. Rzetelne badanie przeprowadzone przez Keck School of Medicine na Uniwersytecie Południowej Kalifornii wykazało, że choć przyjmowanie 40 g białka serwatkowego w proszku dziennie nie miało dużego wpływu na wagę, znacząco poprawiło liczebność komórek CD4 (istotny wykładnik kondycji układu odpornościowego) u pacjentów z HIV. Naszym zdaniem przyjmowanie większych dawek (ponad 40 g) może zwiększyć szanse na ustabilizowanie wagi i zwiększenie masy mięśniowej. Podziel łączną dzienną dawkę na kilka porcji i korzystaj z izolatu białka serwatkowego, który praktycznie nie zawiera laktozy.

Trening oporowy

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Francisco wykazały, że trening oporowy to najlepsze rozwiązanie pozwalające na zwiększenie siły, funkcjonalności i hipertrofii mięśni.

Bibliografia:

  1. Dietary supplement interactions with antiretrovirals: a systematic review.
  2. Microbiota and Probiotics in Health and HIV Infection.
  3. Continued Interest and Controversy: Vitamin D in HIV.
  4. Janusz Cianciara, Jacek Juszczyk: Choroby zakaźne i pasożytnicze. Lublin: CZELEJ, 2007
  5. Patric R. Murray, Ken S. Rosenthal, Michale A. Pfaller: Mikrobiologia. Wrocław: Elsevier Urban & Partner, 2011.

Oceń artykuł

Kliknij aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba kliknięć 189

Jako pierwszy możesz ocenić ten artykuł

Poprzedni artykułNastępny artykuł
Uzyskała tytuł magistra biologii ze specjalizacją biologii molekularnej na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Sport to jej pasja, a największym konikiem jest suplementacja kliniczna i sportowa.

1 Comment

  1. Świetny artykuł, niestety zmagam się z tym wirusem by nie dopuścić do AIDS i taka wiedza jest dla mnie na wagę złota.