POMOC:  tel: (+48) 600 607 709 | (+44) 0 1773 687605   sklep@bestbody.com.plInfolinia czynna PN-PT 10-18

Chrom – właściwości, dawkowanie, uzupełnienie niedoboru 0

Chrom - właściwości, dawkowanie, uzupełnienie niedoboru

Chrom jest jednym z najważniejszych pierwiastków chemicznych dla człowieka, szczególnie jeśli dbamy o naszą sylwetkę. Posiada realny wpływ na prezentacje naszego ciała oraz zdrowie, szczególnie pod kontem stabilizacji poziomu cukru we krwi. Posiada 13 izotopów z czego 4 są stałe. Został odkryty już w roku 1797 przez znanego analityka chemicznego z Paryża – Profesora Luisa Nicolasa Vauquelina (odkrywcę również berylu).

Ze względu na swoje szerokie zastosowanie oraz korzystny wpływ na zdrowie i urodę jest bardzo popularny jako suplement diety. Najczęściej występuje jako monopreparat, składnik kompleksu mikroelementów czy też w tabletkach odchudzających lub stabilizujących poziom glukozy we krwi.

Najważniejsze źródła zawierające chrom

Jest to minerał ogólnie łatwo dostępny w konwencjonalnej żywności. Uznaje się, że odpowiednio dobrana pod kontem mineralnym dieta, pozwala na pełną realizację dziennego zapotrzebowania na chrom u większości ludzi. Oczywiście, jeśli chcemy w pełni wykorzystać jego potencjał i stosować kliniczne dawki – konieczna będzie dodatkowa suplementacja. Nie mniej w pierwszej kolejności warto zadbać o dostarczenie chromu w raz z pożywieniem. Zapotrzebowanie co prawda nie jest zbyt wysokie, jednak w dużej mierze przetworzona żywność oraz jedzenie w pośpiechu utrudnia nam Jego realizację.

Za najlepsze źródła chromu uważa się drożdże, a także produkty pełnoziarniste, nieoczyszczone. Są one źródłem wielu witamin i związków mineralnych, dlatego chociażby z tego powodu warto wybierać je do kompozycji swoich posiłków. Mogą być to gruboziarniste kasze, brązowy ryż, makarony produkowane z mąki z pełnego ziarna czy też pieczywo żytnie. Kolejne wartościowe źródła to ryby, owoce morza, a także mięso ze szczególnym uwzględnieniem chudego drobiu oraz odtłuszczonych części wołowiny (polędwica, udziec, ligawa). Bardzo ważnym napojem pod kontem uzupełnienie chromu jest także kakao.

Warto również zbilansować dietę warzywami, takimi jak szpinak, brokuły, brukselka oraz inne, jednak z uwzględnieniem zielonych, które są jednymi z cenniejszych źródeł wielu mikroelementów. Ponadto mniej istotnymi produktami zawierającymi chrom są orzechy, jaja kurze oraz niektóre owoce.

Najważniejsze źródła zawierające chrom

Chrom (pikolinian chromu) – wpływ na organizm

Najważniejszą właściwością z której znany jest ten pierwiastek jest zdolność do obniżenia poziomu cukru we krwi, co oczywiście jest kluczowe dla diabetyków. Oczywiście warto przyjmować chrom również profilaktycznie, nawet w stanach lekko podniesionego cukru, co może zaowocować doskonałą profilaktyką przed rozwojem cukrzycy. Lepsze wykorzystanie insuliny jest więc kluczowe do utrzymywania stabilności glukozy w krwiobiegu, a sam chrom jest zaliczany do mimetyków tego hormonu. Nieprawidłowa tolerancja glukozy jest coraz większym problemem cywilizacyjnym XXI wieku. Według zdecydowanej ilości badań na pacjentach z hipoglikemią i cukrzycą przyczynia się on do poprawy wyników leczenia. Pamiętajmy jednak, że przyjmując insulinę bądź inne leki, zawsze należy ewentualną suplementacje konsultować z lekarzem.

Chrom jest coraz częściej wykorzystywany w procesie redukcji tkanki tłuszczowej, a co ciekawe głównie przez swoje właściwości zbawienne dla cukrzyków. Niższy poziom cukru we krwi sprzyja efektywnemu odchudzaniu, a także według badań zmniejsza ryzyko gromadzenia się nowej tkanki tłuszczowej. Przy obecności chromu składniki odżywcze są lepiej wykorzystywane przez nasz organizm i łatwiej magazynowane w postaci glikogenu. Jak wiadomo, pierwiastek ten bierze udział w metabolizmie każdego makroskładnika pokarmowego. Poza bezpośrednim nasileniem utleniania lipidów w nadmiarze, prowadzi również do ograniczenia nadmiernego apetytu oraz braku skoków insulinowych.

Co ważne, chrom to również działanie prozdrowotne nie powiązane w żaden sposób z insuliną. Nie sposób w tym miejscu nie wspomnieć o Jego właściwościach wspierających utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu. Dotyczy to przede wszystkim szkodliwej frakcji LDL, a ponadto usprawnia wykorzystanie aminokwasów w tkankach mięśniowych, zmniejsza ryzyko pojawienia się zmian trądzikowych, a także przyspiesza w niektórych przypadkach przemianę materii.

Chrom (pikolinian chromu) - wpływ na organizm

Niedobory chromu

W tej kwestii najwięcej oczywiście zależy od naszego odżywiania oraz zapotrzebowania. W przypadku osób zdrowych, które zdrowo się odżywiają praktycznie nie występują niedobory chromu. Pamiętajmy jednak, że przypadek każdego z nas należy rozpatrywać indywidualnie, a zapotrzebowanie może znacząco różnić się od siebie. Duża masa ciała, intensywna aktywność fizyczna to tylko niektóre czynniki mocno wpływające na konieczność zwiększenia podaży chromu w diecie.

Wiele objawów związanych z niskim poziomem tego pierwiastka w organizmie pokrywa się ze skutkami niedoborów innych witamin bądź minerałów, dlatego na początku bardzo ciężko zdiagnozować precyzyjnie niedostateczną ilość chromu. Typowe reakcje organizmu to między innymi bóle i zawroty głowy, pogorszenie samopoczucia, zmęczenia oraz wysoka drażliwość na wiele czynników zewnętrznych. Po pewnym czasie mogą dochodzić bardziej złożone dolegliwości jak niestabilny poziom cukru, chęć na większą ilość snu, zwiększenie łaknienia, a także niekiedy podniesienie cholesterolu.

Najpoważniejszym skutkiem długotrwałego niedostarczania optymalnych dawek chromu jest jednak zwiększone ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II, a ponadto nieco częściej pojawiają się takie skutki niedoboru jak:

  • Migreny
  • Drętwienie dłoni i stóp
  • Zawroty głowy
  • Pogorszona koordynacja ruchowa
  • Zwiększona podatność na stres
  • Stany lękowe
  • Zwiększenie masy ciała
Niedobory chromu

Suplementacja chromem

Jest niezbędna w zasadzie tylko u osób z cukrzycą (pod kontrolą lekarzy) oraz u sportowców i innych osób gdzie zapotrzebowanie znacznie przekracza normę. Stosując racjonalne dawki nie musimy martwić się nadmiarem, gdyż tolerancja na chrom jest duża i osiągamy zdecydowanie więcej korzyści. U osób z mniejszym zapotrzebowaniem zdrowa dieta jest w stanie w pełni zrealizować dzienne zapotrzebowanie.

Suplementacja chromem

Bibliografia:

  1. Nigella sativa Oil and Chromium Picolinate Ameliorate Fructose-Induced Hyperinsulinemia by Enhancing Insulin Signaling and Suppressing Insulin-Degrading Enzyme in Male Rats.
  2. Chromium picolinate reduces morphine-dependence in rats, while increasing brain serotonin levels.
  3. Chromium picolinate supplementation for overweight or obese adults.
  4. Body Composition Changes in Weight Loss: Strategies and Supplementation for Maintaining Lean Body Mass, a Brief Review.
  5. A Double-Blind, Randomized Pilot Trial of Chromium Picolinate for Overweight Individuals with Binge-Eating Disorder: Effects on Glucose Regulation.
  6. Effects of chromium picolinate supplementation on growth, body composition, and biochemical parameters in Nile tilapia Oreochromis niloticus.
  7. Dietary Supplementation with Chromium Picolinate Influences Serum Glucose and Immune Response of Brown-Egg Laying Hens.
  8. Dietary Chromium Picolinate Supplementation Affects Growth, Whole-Body Composition, and Gene Expression Related to Glucose Metabolism and Lipogenesis in Juvenile Blunt Snout Bream, Megalobrama amblycephala.

Konsultacja merytoryczna: KRZYSZTOF ABRAMEK

Oceń artykuł

Kliknij aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba kliknięć 2

Jako pierwszy możesz ocenić ten artykuł

Poprzedni artykułNastępny artykuł
Absolwent Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu na wydziale Nauk o Żywności i Żywieniu, gdzie uzyskał tytuł magistra. W swojej pracy stara się nieprzerwanie pogłębiać wiedzę i doświadczenie uczestnicząc w tematycznych szkoleniach i konferencjach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *